• Uutiset

Yleisurheilijat ry:n hallituksen lausunto Motonet GP -kilpailusarjan lajiohjelmaan ja kilpailuaikatauluun

Yleisurheilun Motonet GP -kilpailusarja on yksi suomalaisen yleisurheilun lippulaivoista ja ainoana kokonaan televisioitavana kilpailusarjana merkittävä näkyvyyden tuottaja urheilijoille. Osakilpailut keräävät suuret katsojamäärät televisioiden ääreen ja kilpailusarja houkuttelee urheilijoita ulkomailta asti.

Kesän 2022 Motonet GP:n osakilpailut järjestetään Lahdessa, Tampereella, Espoossa, Kuortaneella, Jyväskylässä ja Lappeenrannassa. Näistä neljä ensimmäistä kilpaillaan jo ennen juhannusta.

Alkukesään painottuva kilpailuaikataulu palvelee parhaiten pientä joukkoa heinäkuun Eugenen MM-kilpailuihin tähtääviä urheilijoita. Kuitenkin suurimmalla osalla kotimaisista yleisurheilijoista kilpailulliset päätavoitteet painottuvat loppukesään, kuten Munchenin EM-kilpailuihin ja Kalevan kisoihin. Kilpailusarjan aikataulu on nähdäksemme rakennettu pienen urheilijajoukon ehdoilla.

Kesän 2022 Motonet GP -kilpailusarjan lajiohjelma on lajien välillä epätasapainoinen. Osa lajeista on mukana kaikissa tai melkein kaikissa osakilpailuissa. Toisaalta arvokisoihin kuuluvaa 5000 metrin juoksua ei järjestetä kilpailusarjassa ollenkaan. Samalla lajiohjelmassa on arvokilpailuihin kuulumattomia lajeja, kuten 200 metrin aidat ja 3000 metriä. Toivomme myös, että parayleisurheilun lajien järjestämiseen kilpailusarjassa saadaan selvennys mahdollisimman pian.

Ymmärrämme hyvin, että kilpailujärjestäjät haluavat näkyvyyden maksimoimiseksi kiinnostavimmat lajit lajiohjelmaansa. Yleisurheilijat ry:n hallituksen ns. kiinnostavimpien lajien kotimaisille huipuille teettämän tiedustelun pohjalta kilpailuaikataulu ei kuitenkaan parhaalla tavalla palvele kyseisiä urheilijoita ja näin ollen osa kilpailuista jää heidän osaltaan väliin. Jos taas omaa lajia on mukana kilpailusarjassa hyvin vähän tai ei ollenkaan, kilpailemalla näkyvyyden hankkiminen muuta kautta on haasteellista, mikä näin ollen vaikeuttaa yhteistyökumppaneiden hankintaa ja yleisurheilun harjoittamismahdollisuuksia.

Yleisurheilijat ry on perustettu ajamaan yleisurheilijoiden etuja ja tuomaan urheilijoiden äänen urheilijoita koskevaan päätöksentekoon. Yhdistyksen perustajajäsenet järjestäytyivät viime lokakuussa ja virallisesti yhdistys perustettiin 2.12.2021. Käsityksemme mukaan Motonet GP:n lajitoiveet on esitetty kilpailujärjestäjien puolelta Suomen Urheiluliitolle marraskuussa. SUL:ssa on ollut tieto Yleisurheilijat ry:n perustamisesta jo alkusyksystä 2021 lähtien.

Toivomme, että – toisin kuin tällä kertaa – urheilijoiden ääni otetaan jatkossa mukaan yleisurheilun suurimman kotimaisen kilpailusarjan päätöksentekoprosessiin. Kaikki osapuolet haluavat kilpailusarjasta mahdollisimman onnistunutta. Uskomme yhteistyöllä päästävän parempiin tuloksiin.

Yleisurheilijat ry:n hallitus